KLUBBEN / OM KLUBBEN

Kart
Satellitt

om klubben

Vår historie starter med utgangspunkt i Hadeland Rotary Klubb, som på 80-tallet var i sterk vekst og hadde behov for noe mindre press på medlemstilgangen. Sommeren1985 startet derfor diskusjonen om opprettelse av en ny klubb med geografisk tilhørighet noe lengre sør på Hadeland. Noen foregangspersoner satte i gang arbeidet med deltakelse fra medlemmer av Hadelands-klubben og noen nye som kunne tenke seg å jobbe videre med idéen. Etter noen måneder med planlegging, avholdt klubben sitt første møte 18. november 1985 der 10-15 personer deltok. Etter noe navne-diskusjon (bl.a. forslag på Lunner Rotary Klubb), ble nåværende navn vedtatt ut fra internasjonale prinsipper, og første møte i Hadeland Syd Rotary Klubb ble avviklet 27. januar 1986. Etter hvert fikk klubben sitt faste møtested på Lunner Almenning da ansatte derfra var aktive i klubbsammenheng. Første møtet i disse lokalene fant sted 3. mars 1986, og er ifølge våre møteprotokoller å anse som klubbens møte nr. 1. Fra etableringen skal det også nevnes at charterfesten fant sted 5. april samme år på Sanner Hotell.

Klubbens barndom ble preget av noe ustabilt medlemsantall, av 26 medlemmer i starten sluttet 12 i løpet av klubbens to første år, og ved 5-årsjubileumet hadde vi 13 medlemmer. En lang periode var vi distriktets minste klubb, men til gjengjeld har vi markert oss som en av de mest aktive når det gjelder ungdomsutveksling. I 2002 valgte klubben å flytte inn i nye møtelokaler, Aktivitetshuset ved Harestua Omsorgssenter, og sommeren 2003 fikk klubben sin første kvinnelige president; Sigrid. Status ved møte nr. 1000 (11. desember 2006) var at vi hadde 21 medlemmer, og fortsatt var seks av chartermedlemmene blant disse. I dag (2012) er vi 17 medlemmer hvorav 4 kvinner og 5 chartermedlemmer.

Rotaryåret 2011/2012 ble sterkt preget av at et av klubbens medlemmer, Einar Driveklepp, var Guvernør i Distrikt 2305. Klubben ble derved også arrangør av en svært vellykket Distriktskonferanse høsten 2011.

Klubben er i dag preget av godt oppmøte, optimisme og pågangsmot. Vi legger stor vekt på gode møteprogrammer, aktiv ungdomsutveksling og vekst.

Sosiale medier

Møteinformasjon